מה קורה עם הביטוח בזמן מכירת הרכב והאם בכלל צריך ביטוח?

יובל בנר  יא כסליו, תשפ  12/9/2019

לעיתים ההתרגשות הרבה סביב מכירה או רכישת רכב החלומות מסיטה את תשומת הלב מדברים קטנים וחשובים לא פחות. איך תדאגו שמכירת הרכב הבאה שלכם תתנהל כהלכה בכל הקשור לביטוח הרכב?
.......................

מה קורה עם הביטוח בזמן מכירת הרכב והאם בכלל צריך ביטוח?

צילום: shutterstock
אירוע של מכירת רכב עשוי להיות מרגש – בעיקר כי זה פשוט יהיה מאחורינו. יחד עם זאת, ישנם כמה פרמטרים שעלינו לשים לב אליהם ולבצע אותם כהלכה כדי שלא נופתע עם סיום העיסקה.

אחד הפרמטרים החשובים בתהליך מכירת רכב הוא כל הנושא של ביטוח רכב – עבור שני הצדדים המשתתפים בעסקה. לפניכם כמה שאלות נפוצות מתחום זה שיעשו לכם קצת סדר בעניין ובעיקר ינחו אתכם לנהל את התהליך בצורה נכונה. אז בין אם מדובר בקניה או במכירה של רכב, המדריך הזה הוא בשבילכם.

האם ביטוח יכול לעבור לרכב החדש ללא חידוש?
שאלת מיליון הדולר או הסכום בו ביטחת את רכבך. בעבר היו תקדימים בהם הצליחו לקוחות לזכות בפיצויי ביטוח עבור רכב שנרכש על ידם ונשארה בו פוליסת הביטוח הקודמת. אולם, פוליסת ביטוח רכב היא אישית ומחושבים בה כלל הסיכונים האפשריים מבחינת חברת הביטוח. לכן, במידה ותנאי הביטוח של שני המבוטחים דומים, יהיה אפשר לזכות בפיצויים. עם זאת, עליכם לקחת בחשבון שיתכן והתהליך לא יהיה פשוט כלל ויגרור הוצאות משפט. על כן, הדרך הנכונה היא להוציא פוליסה חדשה על שם הקונה לאחר רכישת הרכב.

האם ניתן להשאיר את הפוליסה על הרכב הנמכר ללא שינוי?
מהלך זה אינו מומלץ כלל כיוון שפרטי בעליו החדשים של הרכב יהיו שונים, קרוב לוודאי, מאילו של קודמו. יחד עם זאת, אם מדובר על ביטוח רכב חובה, הרי שאין זה משנה מיהם בעליו של הרכב כיוון שביטוח זה מבטח את היושבים ברכב ללא קשר לעברם הביטוחי. לגבי ביטוח מקיף וצד ג', יש לשנות את הפוליסה כך שתתאים לבעלים החדשים.

האם ביטוח ניתן לביטול?או שמא להקפאה?
מאחר וחברות הביטוח מעוניינות לשמור על קהל לקוחותיהן מצד אחד, אך מאידך מבינות ששוק הרכב הוא דינמי ושחלק מהלקוחות מחליפים אפילו כמה מכוניות מדי שנה, קיימות אפשרויות נוספות. למשל, ביטול ביטוח רכב גם באמצע תקופת הביטוח. מהלך שכזה, יניב לכם החזר כספי עבור המשך התקופה עליה שילמתם, בניכוי אחוז מסויים שהוגדר מראש כדמי ביטול. אם ידוע לכם שתרצו בעתיד ביטוח חדש, אפשרות אחרת עשויה להיות הקפאת הביטוח הקיים ושימוש בסכום הנותר לעסקת הביטוח הבאה שלכם.

אז, כיצד לעשות זאת נכון?
כמוכרים, נכון יהיה עבורכם – כמחווה של רצון טוב ובכפוף לחוזה, שתאפשרו לרוכש הרכב להשאיר את הביטוח הקיים לימים הקרובים, ולבטלו בהקדם האפשרי לאחר שתוודאו כי הסדיר את עניין הביטוח.

כקונים, טרם הרכישה עליכם להסדיר פוליסה זמנית או קבועה לרכב הנרכש כך שבמידה והחלטתם על רכישה, תעמוד לרשותכם פוליסת ביטוח מסודרת שתנאיה ברורים. כך גם יחסך מכם כאב ראש מיותר וגם תרוויחו עיסקה טובה – לרכב ולביטוח.